Helvetet fryser över och så där…

LiA-Rapport

Presentation

Jag genomförde mitt LiA på företaget Proportio Creative under handledning av Jens Peter De Pedro (JP). JP jobbar inte på Proportio utan är projektanställd på SVT för att jobba med web-delen av SVT:s senaste barnsatsning ”Hotell Kantarell”(HK). Han i sin tur anlitade Proportio för att sköta själva produktionen av sighten och dess innehåll.

Enligt deras egna ord är Proportio: ”ett produktionsbolag som producerar rörlig grafik, animation & film med en huvudsaklig fokus på internetbaserad kommunikation.” Tidigare har de exempelvis hjälpt olika reklambyråer med att göra filmbaserade kampanj-sighter. Företaget grundades 2005 av Alexander Björk och Elias Bengtsson. Man har bara en fast anställd, Johanna Såndberg, som jobbar som projektledare, men tar ofta in folk utifrån beroende på vad projektet kräver.

JP har en diger meritlista bakom sig och har arbetat med web-produktioner för allt från UN till UR, som regel med en inriktning mot barn. Han var även med och skapade hela HK-konceptet från första början. Det var även JP som jag ursprungligen kontaktade angående möjligheten att ha mitt LiA på hans företag Little Frogs. Företaget låg dock på is p.g.a. hans projektanställning på SVT, men han föreslog att jag istället skulle komma och jobba på Proportio med HK.

HK:s huvudsakliga målgrupp är 3-6 åringar och tanken var ända från början att lägga en stark tonvikt på Internet-sighten så den skulle bli mer än bara ett komplement till tv-serien. Man har velat skapa en interaktiv upplevelse för barnen utan några direkta tävlingsmoment som gör att de verkligen känner sig delaktiga i livet på det lilla hotellet ute i skogen. Hotellet är bebott av tre dockor i ungefär samma stil som ”Allram Eest”. Det är humlan Marimba som äger hotellet, den ständige gästen Åke en gammal gräshoppa och lysmasken Lucia som jobbar i receptionen och som är den karaktär som barnen främst kan identifiera sig med. Hotellet har en gäst i varje avsnitt som spelas av en vanlig skådespelare, något sådant förekommer dock inte på webben utan där är det bara dockor som gäller.

Mitt mål

Jag har under min tid på utbildning blivit mer och mer intresserad av spel för barn och såg en utmärkt möjlighet i att få vara med och arbeta på en SVT produktion med stor tonvikt på interaktivitet riktad mot just barn i åldern 3-6. Eftersom jag kom in så pass sent i processen visste jag att jag skulle få inrikta mig mer på produktionsarbete än det jag helst jobbar med som utveckling och design, men samtidigt var det en bra chans att få inblick i den del av arbetsprocessen som aldrig varit min starkaste sida.

Arbetsuppgifter

Som jag nämnde tidigare så blev det än väldigt stark tonvikt på direkt produktion då det bara var 2 månader kvar tills sighten skulle vara klar när jag började mitt LiA. Större delen av min arbetstid spenderades i Photoshop, Soundforge och till en mindre utsträckning Flash. Jag fick jobba mycket med bild- och ljudredigering något som jag har ganska god vana av och tycker är väldigt roligt. Eftersom jag inte har så stor vana av att arbeta med rörliga bilder så höll jag mig huvudsakligen borta från sådana uppgifter men det blev trots allt lite jobb med enklare flash-animationer. En vecka tillbringades även i TV-studion med att filma material till sighten och det var väldigt givande. Det krävs ett väldigt specifikt tankesätt för att filma till en interaktiv produktion. Detta gäller även i fallet med HK:s hemsida där interaktionen är ganska begränsad. Sekvenser måste kunna länkas samman utan synbara hack och detta ledde till en hel del intressanta lösningar som det var spännande att ta del av. Jag hade knappast trott att den här utbildningen skulle leda till att jag skulle få stå och flaxa med vingarna på en stor fjärilsdocka eller spela piano med humlearmar.

Handledning

Det föll sig naturligt att JP skulle fungera som handledare då han var produktionsansvarig och även gav mig de flesta av mina arbetsuppgifter. Eftersom arbetet var så pass produktionsinriktat kom han väl kanske att fungera mer som arbetsledare än handledare men jag tycker att vårt samarbete fungerade bra överlag. Hur som helst så skulle jag väl kunna tänka mig att jobba mer med både honom och Proportio i framtiden vilket oundvikligen leder oss fram till…

Slutordet

Överlag så måste jag säga att min LiA-period var en klart positiv upplevelse. Visst, jag hade säkerligen kunnat bidra med mycket mer om exempelvis mina kunskaper i Flash hade varit större. Detta i synnerhet under vissa perioder då det inte fanns så mycket jag kunde göra trots att projektet plågades av svår tidsbrist. Sådant känns alltid jobbigt. Jag klantade mig även med några inspelningar som fick göras om, men jag är ändå övertygad om att jag hjälpte mer än jag stjälpte, illa vore det väl annars antar jag.

 

LiA:n gav mig definitivt en ökad lust att jobba mer med både barn- och tv-produktioner i framtiden särskilt efter att ha fått ta del av de övervägande positiva reaktionerna på de färdiga lekarna (och tv-serien också så klart) från både barn och vuxna i min närhet. Det känns kul att ha medverkat till något som kommer vara en positiv del av många barns uppväxt.

Leave a comment